De ‘Graf Zeppelin’ boven Andijk

auteur: Joost Doef
bron: jaarboek 2016, internet (Alkmaarse en Leidse Courant), herinneringen J. Prins

De zeppelin die op een zondagmorgen in 1931 oostelijk van Honk verscheen

Ferdinand August Graf von Zeppelin (1838 -1917) was een Duitse uitvinder luchtvaartpionier. Tijdens de Frans Duitse Oorlog zag hij hoe de Fransen  

luchtballonnen gebruikten voor waar nemingen en communicatie. Vanaf  1891 werkte Zeppelin aan de bouw  van een luchtschip. Hij patenteerde  in 1895 de naar hem genoemde  Zeppelin: een sigaarvormig ‘lichter dan-lucht’ vliegend tuig, gevuld met  waterstof, en bedoeld om als eerste  bestuurbare luchtballon voor massa transport van commerciële lasten  en personen te worden ingezet. De  zeppelin was vóór de Eerste Wereld oorlog, ondanks vele tegenslagen,  bijzonder populair en niet alleen in  Duitsland. Het ‘zwaarder-dan-lucht’  vliegtuig stond nog in de kinder schoenen.  

Tussen 1900 en 1908 deed Zeppelin  verschillende pogingen om vlucht en te maken, maar dat ging telkens  gepaard met ongelukken en rampen, tot in 1908 de militaire overheden  zijn project goedkeurden. Zeppelin  stichtte zijn eigen firma ‘Luftschiffbau  Zeppelin GmbH’. Tijdens de Eerste Wereldoorlog bleken de zeppelins niet  de gehoopte effectiviteit te hebben: ze waren te gemakkelijke doelwit voor  de veel mobielere vliegtuigen. Een  aanvankelijk vreedzame uitvinding dus, tot de Duitse krijgsmacht de  zeppelin voor eigen doeleinden  ‘kaapte’. De bombardementen van  Luik, Antwerpen en Londen, vanaf  1914-1915, zijn daar het gevolg van.  Graf von Zeppelin overleefde dit misbruik van zijn uitvinding niet lang: hij  overleed in 1917. 

Een zeppelin bleef in de lucht drijven omdat de grote ‘sigaar’ gevuld was  met minder zwaar gas. Door dit meer  of minder te laten ontsnappen kon  men dan ook sneller of langzamer dalen. De zeppelin was groot en  grof maar desondanks redelijk goed  bestuurbaar. Men vervoerde vracht.  En ook wel personen die er in een  ‘kuip’, zoiets als een autobus zonder  wielen, onder hing. Voor die tijd  was het reizen er mee nog tamelijk comfortabel. Er zijn enkele grote,  tragische ongelukken gebeurd waarbij meerdere mensen omkwamen.  Als zo’n gevaarte ergens tegenaan  botste vloog het direct in brand. Na  enkele van dergelijke grote ongelukken was de tijd van de zeppelins min  of meer afgelopen. Mede omdat  het aanwezige aluminium van deze  gevaartes gebruikt ging worden voor  oorlogsdoeleinden, kwam aan de zeppelinperiode een eind. Het tijdperk van de zeppelins was zo goed als af gesloten. 


De aanleiding voor het stukje in dit  jaarboek is het feit dat er een zeppelin met dezelfde naam als de eerder  genoemde uitvinder, in 1931 deels  over Nederland vloog. In de Alkmaarse Courant van 17 augustus 1931,  en ook de Leidse Courant van die  datum, staat het volgende artikel in  bijna gelijke bewoordingen: 

De kop luidde: De Graf Zeppelin boven  ons land. “Een onverwacht bezoek  aan Nederland. Zondagmorgen te half elf passeerde het luchtschip ‘Graf Zeppelin’ de Nederlandschen grens bij Zevenaar. Te ruim kwart  voor elf verscheen het luchtschip boven Arnhem. Het vloog op een  hoogte van ongeveer 500 Meter en  zette koers in westelijke richting. Volgens een bij de K.L.M. ontvangen radiogram bevond de ‘Graf Zeppelin’ zich om kwart over elf boven  Ede. Van boord van het lucht schip werd voorts geseind dat het  een landingsvlucht maakte naar  Essen met een rondvlucht boven  Nederland. Kort voor twaalf uur  werden de bewoners van oostelijk  Amsterdam opgeschrikt door zwaar  motor geronk. Velen begaven zich  naar buiten omdat men al dadelijk vermoedde dat dit geluid niet van  gewone vliegtuigen afkomstig kon  zijn. Tot veler verrassing zweefde op  betrekkelijk geringe hoogte het zilveren gevaarte boven de stad dat door ieder terstond herkend werd als de ‘Graf  Zeppelin’. Hoewel men op Schiphol  reeds bijna een uur ervan op dehoogte was, dat het luchtschip boven  Amsterdam kon worden verwacht,  was dit bericht in de stad niet verder  bekend, zoodat het bezoek volkomen  onverwacht kwam. In een oogwenk  stond het echter op pleinen en bruggen zwart van de menschen die met  belangstelling het schouwspel gade sloegen. Het leek of de ‘Graf Zeppelin’ naar Schiphol koerste, maar ter hoogte  van het stadion boog het gevaarte af  om vervolgens over de binnenstad  naar het Noord-Oosten te vliegen.  Daarna vloog hij naar het Noorden.  Na ongeveer 10 minuten verdween  hij uit het gezicht toen hij richting  Noord-Holland vloog. ‘s Middags om 3 minuten over 1 werd het  luchtschip op grote hoogte boven  Schiermonnikoog gezien. Daarna  is hij kennelijk weer vertrokken naar  Duitsland”. 

Het zal in diezelfde dagen geweest  zijn dat er ook een boven Andijk heeft  gevlogen. Dat was op een zondag morgen in 1931. Mijn oom Jaap  Prins, nu woonachtig in Canada en  toen zo’n 5 jaar oud, zag het gevaarte  langs gaan. Oostelijk van Honk,  over de schuur/boerderij van Willem  Groot (later van zijn schoonzoon: Dirk  de Hart) Japie Prins stormde Honk  binnen en schreeuwde “d’r vliegt een  sigaar over het land van de buren”.  De oudere oom Piet Prins, broer van  Jaap, heeft er direct een foto van  genomen en die is hier bijgevoegd.  Een dergelijke foto is niet mooi, maar  wel uniek te noemen. De exacte datum 

is niet bekend. Het betrof hier hoogst waarschijnlijk de eerder genoemde  ‘Graf Zeppelin’. Ook de post ging  soms per zeppelin. In 1932 schreef  G. Mantel Jbzn., van de Pleitstraat  (nu het ’Betonpad’) in Andijk, een brief aan zijn broer die in Argentinië  woonde. En zoals op de foto’s van  de envelop te zien is, werd deze brief  vervoerd met het luchtvaartuig ‘Graf  Zeppelin’.  

In de plaatselijke monumentale  Gereformeerde Kerk wordt op ver schillende manieren het dagelijks  leven van vroeger uitgebeeld. De  bouw van de kerk viel in de periode  dat de zeppelins in opkomst waren.  Een van de gebrandschilderde ramen  in het kerkgebouw laat een deel van  een zeppelin zien. Deze voorstelling  herinnert ons nog steeds aan die jaren. De periode van deze sigaren is in middels voorbij en in rook opgegaan.  

In 1932 verstuurde G. Mantel Jbzn. een brief aan zijn broer in Argentinië, met de  Graf Zeppelin