Schoolweg 2 en 3
Vorig jaar meldt Alie Kooiman zich met een hulpvraag over de geverfde vloer- decoratie in haar woonstolp in Andijk. Na het eerste contact blijkt deze vloer- decoratie behalve uniek ook bekend, want in juli 2010 (Vrienden van de Stolp 61) is deze vloerdecoratie een opmerkelijk detail in een Binnenkijker over deze stolp- boerderij. ‘De versiering in verf ligt op de houten vloer als een gehaakt kleedje op een bijzettafel’, luidt onder andere de tekst van toen. De bijgaande foto bij dat artikel is alleen in zwart-wit, maar spreekt boekdelen.
Alie is op zoek naar een deskundige die de met sjabloontechniek aangebrachte decoratie kan restaureren en laat die nu relatief snel gevonden worden in de persoon van restauratieschilder Brechtje de Bruijn van het gelijknamige schildersbedrijf te Lutjewinkel. Kooiman en De Bruijn leggen medio vorig jaar contact en komen met elkaar overeen. Met behulp van het nog aanwezige sjabloon is afgelopen winter deze bijzondere klus uitgevoerd. Hoe? Dat leest u hierna.
Unieke vloerdecoratie
Voor Brechtje is dit de eerste keer dat zij een dergelijke vloer- decoratie ziet. Eentje die ook volgens haar niet aan een stijlsoort zoals Art Deco is toe te schrijven. Het lijkt eerder een gevalletje huisvlijt van een overigens bekwame dorpsschilder. We weten dat de stolp in Andijk in 1829 als veehouderij is gebouwd en in 1909 wordt gebruikt als een tuindersstolp die vanaf dat jaar tevens dubbel wordt bewoond. De familie Kooiman is sinds 1959 eigenaar. We veronderstellen dat de veehouder destijds heeft geprofiteerd van de bloeiperiode in de landbouw gedurende de tweede helft van de negentiende eeuw en dat in de vloerdecoratie in deze tijd is aangebracht. Dit verklaart dan tevens de eenvoudige, florale stijl van deze vloerdecoratie die overigens buitengewoon slim van opzet is. Het sjabloon bestaat ‘slechts’ uit een kwartcirkel die als zodanig in elk van de vier hoeken van de kamervloer is toegepast. In het midden van de vloer wordt de kwartcirkel opeenvolgend drie maal herhaald en de decoratie is rond. Eenvoudig van opzet en met een ver- bluffend resultaat. De vloerdecoratie moest dan ook worden gezien, alsof het een peperduur Perzisch tapijt zou zijn. Dat is dan ook nog steeds precies de bedoeling.
Blije opdrachtgever dankzij meesterschilder
De slijtage zit vooral op de plekken waar het meest is gelopen en dus in het middendeel van de decoratie. Brechtje kan haar opgedane kennis aan het speciale schilderinstituut Van der Kelen te Brussel goed toepassen bij deze ontzettend leuke en uitdagende klus. Het zoeken en maken van de toegepaste kleuren is gelukt, omdat op het sjabloon de echte kleursporen zijn achtergebleven. Het mengen is ter plaatse gedaan door gebruik te maken van olieverf (in tubes) en een paletmes. Zo zijn de kleuren crème-wit, zwart, groen, twee kleuren blauw en rood steeds tijdens het werk gemaakt. Omdat olieverf heel langzaam droogt, gebruikt Brechtje proefondervindelijk een droogmiddel door het toepassen van terpentijn. Hierdoor droogt de verf sneller en kan deze later met twee laklagen worden afgewerkt en beschermd. Ten slotte is de hele vloer- decoratie hersteld en bijgewerkt en volgens Brechtje ziet de vloer er nu opnieuw doorleefd uit, terwijl-ie helemaal nieuw is. Het restauratiewerk is ‘gewoon’ begonnen met schoonmaken en schuren, terwijl de eindfase heeft bestaan uit het twee keer in de lak te zetten van de vloer na het drogen van de olieverf. Een advies tot slot: ‘Begin met het herstel voordat de verf van het vloerhout is afgesleten.’ Alie en Brechtje zijn allebei dik tevreden met het uiteindelijke resultaat van dit bijzondere restauratiekarwei in het kader van een uniek stuk interieur- boerensjiek. Wij sluiten ons daar graag bij aan.