Extra brandstoftank

auteur: Joost Doef
bron: Jaarboek 2012, internet en persoonlijk van N.A. Prins, Canada 

Foto uit ong. 1947: Bewesten in de Toemersloot naast Honk. Rechtsboven aan de wal de extra brandstoftank uit het IJsselmeer

Duitsland

In de slag om Engeland tussen de Duitse Luftwaffe en de Britse Royal Air Force van 10 juli 1940 tot 31 oktober 1940 hadden de Duitsers een bommenwerpertype met extra brandstoftank ingezet. In september 1939 heeft Hermann Göring aangedrongen op het ontwikkelen van vliegtuigen met een groter vliegbereik. En deze ontwikkeling kwam in een stroomversnelling door de ervaringen die eerder werden opgedaan waarbij vooral de tekortkomingen tijdens escortes over lange afstanden met de Messerschmitt-types aan het licht kwamen. Er werd onder andere naast de standaard brandstoftanks een extra 1050 liter brandstoftank onder de buik van het toestel aangebracht, de Dackelbauch (dashond-buik). De tank was ontworpen om tijdens de vlucht te kunnen worden afgeworpen. In de praktijk haperde dit systeem echter geregeld. In deze eerst gebruikte series van extra brandstoftanks kwam namelijk een reeks tekortkomingen voor. Mogelijk dat daardoor de Battle of Britain zo’n wending heeft gehad. 

Engeland

Toen enkele jaren daarna de Tweede Wereldoorlog een geheel ander verloop kreeg, gingen de geallieerden in de tegenaanval. Aan het einde bombardeerden ze dagelijks Duitse steden. Dit gebeurde dan ’s nachts, zodat het Duitse afweergeschut minder kans zag om de vliegtuigen te raken. De verhalen van mijn ouders over het monotone geluid van de grote zwermen hoog vliegende vliegtuigen die ’s nachts in oostwaartse richting vlogen, heb ik hen vaak horen vertellen. En enkele uren daarna kwamen ze weer terug. Hun dodelijke vracht hadden ze dan afgeworpen. Om die afstand te kunnen vliegen, hadden bepaalde types vliegtuigen zoals de Mustang meer brandstof nodig dan ze van origine konden hebben. Ook toen weer werden extra, afwerpbare brandstoftanks onderaan de vliegtuigen gemonteerd. Als deze leeg waren, konden ze direct gedumpt worden. Het was dus niet voor het eerst in de geschiedenis dat dit soort tanks werd gemonteerd en gebruikt in oorlogstijd. 

Andijk 

In 1944 gebeurde het dat mijn ooms Piet en Nanne Prins van huize Honk, op de dijk stonden bij de Bakkershoek. Niet ver uit de kust zagen ze steeds iets boven water komen en weer verdwijnen. Bij nadere bestudering en beschouwing van het object moest dit een extra brandstoftank zijn van een Engels vliegtuig. Toen deze leeg was, was hij kennelijk afgeworpen boven het IJsselmeer. Toen hij in het water lag, kon hij niet zinken omdat dit sigaarvormige gevaarte rechtstandig in het water dreef. En in de punt bevond zich een bel lucht die ervoor zorgde dat hij steeds d.m.v. de golfslag even boven het water uit kwam en weer verdween. De jongens zijn erheen gezwommen en hebben het gevaarte naar de kust weten te krijgen. Het water hebben ze eruit laten lopen en de tank op hun fietsen lopend mee naar huis genomen. Jarenlang heeft het ding om Honk heen in de sloten gedreven. En ik kan me nog goed herinneren dat hij daarna bij ons in de tuin stond achter het huis. Hij had een bewogen leven gehad, hangend onder een vliegtuig, liggend in de sloten en staande in onze tuin.